Page 9 - analogon102
P. 9

an_102.qxp_18a  29.04.2024  7:21  Stránka 86






                    Na persekuční motivy



                    (Výpisky z četby II)








                  Ve spánku dívky
                                                                 zené konflikty v nevědomí pracují proti této stabilizaci. Sen
                                                                 více než jiné procesy obráží tento pochod.
                  Obnažena ústy mlsných filosofů
                  jazykem mezi stehny zahnána na útěk            … mechanismus trestu a ukojení objevil Freud u tzv. zločinců
                  uprchla do stínu za skálou                     z pocitu viny. Zločin u nich není příčinou pocitu viny, nýbrž
                  Neznámí lidé ji zdraví smekajíce klobouky      pocit viny je příčinou zločinu. Zločin je pociťován jako osvo-
                  jako nedotknutelnou                            bození, nevědomý pocit viny má konečně záminku v realitě,
                                       Vratislav Effenberger, Zničení, 1960  o niž se může opřít a vysvětlit si z ní svou etiologii.

                                                                 Že jde zde o problém sociální, je nabíledni. Je zde právě ona
                  Úterý 10. února 1948                           rezistence Nadjá; „objektivní realita“ moderního člověka pro-
                  Opět krásný den: kdesi u dřevěné ohrady (fotbalového hřiš-  vokuje touhy, jež nemohou být splněny; nedostupné objekty
                  tě) dostihne muž svoji ženu, má velký nůž, bodá ji do pravé  vnějšího světa se spojují s infantilními odepřenými zábranami,
                  strany, seshora… Utíkám od tud, na konci ohrady se však ještě  aby vytvořily gigantickou překážku; agresivita se obrací proti
                  ohlédnu, zvědav na vraždu: ale již prchám s velikým násko-  člověku a napájí pocity viny; Erós se mění v úzkost; křesťanská
                  kem, muž za mnou (má nějaký defekt, neboť mne nemůže  morálka se svým zahnívajícím dobrem dosud spoutává lidské
                  dostihnout, leda vytrvalostí). Když běžím přes Kačerov, do-  možnosti a živí dál obludu patriarchátu!
                  padají za mnou (s podivuhodnou přesností) nože. Běžím dole
                  ke Spořilovu, jsem však stále na dostřel. Zde používám lsti,
                  zahnu v pravém úhlu na kopec do nezastavě ných parcel. Pro-
                  lézám plotem, hluboko dole je můj pronásledovatel (muž),
                  můj pohled jej zpraví o mé poloze, nůž dopadne do mé blíz-
                  kosti… utíkám podle trati, tam, kde jsou nové domy, na chod-
                  níku před stolkem sedí Sig mund Freud, nutí mě hrát karty
                  (jsou veliké): vysvětluji mu svou situaci, na vrhuji, abychom šli
                  raději domů, tj. k Rumlerům v Krči.
                                         Zbyněk Havlíček, z deníku, 1948

                  Skutečnost snu
                  Já je introjektovaným zákoníkem minulých dob, strnulým sy-
                  stémem kategorického imperativu. Nemá přístupu k realitě
                  a vyřizuje svou práci s monotónní jednotvárností reflexů. Nad-
                  já převzalo roli Já ve styku s pudy, vzniklo na jeho vnitřním
                  povrchu. Já je dovnitř slepé a odnaučilo se řeči pudů; té však
                  porozumělo Nadjá a vyžaduje tresty za věci, o nichž Já nemá
                  ponětí. Práce Nadjá se staví do služeb útěku před skutečností,
                  je realitě protichůdná. Pod záminkou incestního zákazu svazuje
                  celou genitální sexualitu, pracuje s mechanismy pocitů viny
                  a potřeby trestu. Je znamením anachronismu v duši a způso-
                  buje, že lidstvo nežije nikdy zcela v přítomnosti.

                  Nikoli přání realizuje koneckonců sen, nýbrž snaha po vnitřní
                  rovnováze, jež by dovolila Já i Nadjá kráčet bez třenic vedle   Conrad Veidt a Lil Dagover ve filmu Kabinet doktora Caligariho, rež.
                  sebe. Tendence přání vstupuje do popředí tam, kde nevyří-  Robert Wiene, 1920



                  86
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14