Page 5 - analogon102
P. 5
an_102.qxp_07 29.04.2024 7:18 Stránka 27
Flusser Exil a kreativita
Vilém
Tento text nemá v úmyslu zabývat se existenciálními a nábo-
ženskými konotacemi pojmu „exil“. Ale ze všeho, co zde bu-
de řečeno, by zároveň mělo vyznívat naladění, s nímž křes-
ťané mluví o vyhnání člověka z ráje do světa, s nímž židovská
mystika hovoří o vyhnanství božského ducha ve světě
a s nímž existenciální analýza spatřuje v člověku cizince ve
světě. To by mělo rezonovat ve všem zde řečeném, aniž by
to bylo slovně vyjadřováno. Neboť záměrem zde sledovaným
je vidět situaci exilu jako výzvu k tvořivému jednání.
Předkládám následující hypotézu: Vyhnanec byl vytržen ze
svého obvyklého prostředí (nebo se z něho sám vytrhl). Zvyk -
lost znamená příkrov, jenž zakrývá danou skutečnost. V dů-
věrně známém prostředí jsou vnímány pouze změny, nikoliv
setrvávající stavy. Pro toho, kdo přebývá v navyklém prostře-
dí, jsou informativní právě změny a vše permanentní má cha-
rakter redundancí. V exilu je vše nezvyklé. Exil je oceánem
chaotických informací. Nedostatek redundancí tam nedovo-
luje tuto informační záplavu přijímat jako smysluplné zprávy.
Exil, když je nezvyklý, je neobyvatelný. Aby se v něm dalo žít, Ed Sommer, Portrét Viléma Flussera, 1988/1989
je třeba nejprve zpracovat informace, které se v něm vznášejí,
do podoby smysluplných sdělení, je třeba tato data „zproce- hnanství starší generace ze světa vlastních dětí a vnuků nebo
sovat“. Je to otázkou přežití: pokud někdo úkol zpracování vyhnanství humanisticky uvažujících ze světa technokratické-
dat nezvládne, pohltí jej vlny exilu. Zpracování dat je syno- ho systému. Nacházíme se v období vyhánění. Pokud to do-
nymem pro tvoření. Vysídlenec musí být kreativní, pokud ne- kážeme hodnotit i pozitivně, bude nám připadat budoucnost
chce upadat a chřadnout. méně temná.
Než přejdu k obhajobě této hypotézy, chci upozornit na Tento text napsal člověk, který se stal několikrát a v různých
to, že nabízí pozitivní hodnocení vyhnanství. V situaci, kdy je významech tohoto slova vyhnancem. Tedy někdo, kdo zná utr-
zvykem vyhnance litovat, vyjadřuje toto pozitivní hodnocení pení, jímž se každý exil vyznačuje. A zná také stín, jaký toto utr-
samo něco nezvyklého a mělo by, v souladu s hypotézou, pení vrhá a pro nějž má němčina slovo „Heimweh“, stesk po
být už samo o sobě informativním. Podle takovéhoto hod- domově. Přesto, nebo právě proto, bude vyhnanství chválit.
nocení se totiž zdá, že lidé, kteří chtějí vyhnancům „pomoci“ Zvyklost je měkká přikrývka. Zaobluje všechny hrany a tlumí
stát se znovu běžnými osobami, se je v podstatě snaží přivést všechny hluky. Je neestetická (od aisthesthai = vnímat), pro-
zpět ke své vlastní obyčejnosti. To představuje informativní tože zabraňuje vnímat informace jako hrany nebo hluky. Pro-
tvrzení, neboť nutí přehodnotit chápání pojmu zvyklost. Ta- tože zvyklost zacloňuje vnímání, protože anestetizuje, je po-
kové tvrzení však v žádném případě neospravedlňuje ty, kteří ciťována coby příjemná, útulná. Zvyklost dělá všechno hezky
vyhnanství způsobují, naopak ukazuje jejich vulgaritu: ti, které klidným. Každé důvěrně známé prostředí je hezké a tato hez-
vyhnali, znamenali rušivý faktor a byli odstraněni proto, aby kost je jedním ze zdrojů vlastenectví. (Které však zaměňuje
se prostředí stalo ještě obvyklejším než dříve. Na druhou stra- hezkost s krásou.) Pokud se přikrývka zvyklosti odhrne, pak
nu ono tvrzení vyvolává otázku, zda vyhánějící neposkytli vy- člověk začíná odhalovat. Všechno se pak stává nezvyklým,
hnancům službu proti záměru obou stran. nestvůrným, v pravém slova smyslu „od-pudivým“. Pro po-
Říkám „vyhnanci“, nikoliv „uprchlíci“ nebo „emigranti“, chopení se stačí podívat na vlastní ruku s jejími pohybujícími
abych zdůraznil dosah zde otvíraného problému. Nemám to- se prsty z pohledu nějakého Marťana: chobotnicovitá obluda.
tiž na mysli pouze fenomény jako „boat people“, Palestinci Staří Řekové nazývali odkrytí toho, co je zakryto, a-letheia,
nebo židovská emigrace z hitlerovské Evropy, ale také vy- slovem, které my překládáme jako „pravda“.
27