Page 5 - analogon102
P. 5

an_102.qxp_07  29.04.2024  7:18  Stránka 27






                  Flusser Exil a kreativita
                   Vilém














                  Tento text nemá v úmyslu zabývat se existenciálními a nábo-
                  ženskými konotacemi pojmu „exil“. Ale ze všeho, co zde bu-
                  de řečeno, by zároveň mělo vyznívat naladění, s nímž křes-
                  ťané mluví o vyhnání člověka z ráje do světa, s nímž židovská
                  mystika hovoří o  vyhnanství božského ducha ve světě
                  a s nímž existenciální analýza spatřuje v člověku cizince ve
                  světě. To by mělo rezonovat ve všem zde řečeném, aniž by
                  to bylo slovně vyjadřováno. Neboť záměrem zde sledovaným
                  je vidět situaci exilu jako výzvu k tvořivému jednání.
                    Předkládám následující hypotézu: Vyhnanec byl vytržen ze
                  svého obvyklého prostředí (nebo se z něho sám vytrhl). Zvyk -
                  lost znamená příkrov, jenž zakrývá danou skutečnost. V dů-
                  věrně známém prostředí jsou vnímány pouze změny, nikoliv
                  setrvávající stavy. Pro toho, kdo přebývá v navyklém prostře-
                  dí, jsou informativní právě změny a vše permanentní má cha-
                  rakter redundancí. V exilu je vše nezvyklé. Exil je oceánem
                  chaotických informací. Nedostatek redundancí tam nedovo-
                  luje tuto informační záplavu přijímat jako smysluplné zprávy.
                  Exil, když je nezvyklý, je neobyvatelný. Aby se v něm dalo žít,   Ed Sommer, Portrét Viléma Flussera, 1988/1989
                  je třeba nejprve zpracovat informace, které se v něm vznášejí,
                  do podoby smysluplných sdělení, je třeba tato data „zproce-  hnanství starší generace ze světa vlastních dětí a vnuků nebo
                  sovat“. Je to otázkou přežití: pokud někdo úkol zpracování  vyhnanství humanisticky uvažujících ze světa technokratické-
                  dat nezvládne, pohltí jej vlny exilu. Zpracování dat je syno-  ho systému. Nacházíme se v období vyhánění. Pokud to do-
                  nymem pro tvoření. Vysídlenec musí být kreativní, pokud ne-  kážeme hodnotit i pozitivně, bude nám připadat budoucnost
                  chce upadat a chřadnout.                       méně temná.
                    Než přejdu k obhajobě této hypotézy, chci upozornit na   Tento text napsal člověk, který se stal několikrát a v různých
                  to, že nabízí pozitivní hodnocení vyhnanství. V situaci, kdy je  významech tohoto slova vyhnancem. Tedy někdo, kdo zná utr-
                  zvykem vyhnance litovat, vyjadřuje toto pozitivní hodnocení  pení, jímž se každý exil vyznačuje. A zná také stín, jaký toto utr-
                  samo něco nezvyklého a mělo by, v souladu s hypotézou,  pení vrhá a pro nějž má němčina slovo „Heimweh“, stesk po
                  být už samo o sobě informativním. Podle takovéhoto hod-  domově. Přesto, nebo právě proto, bude vyhnanství chválit.
                  nocení se totiž zdá, že lidé, kteří chtějí vyhnancům „pomoci“   Zvyklost je měkká přikrývka. Zaobluje všechny hrany a tlumí
                  stát se znovu běžnými osobami, se je v podstatě snaží přivést  všechny hluky. Je neestetická (od aisthesthai = vnímat), pro-
                  zpět ke své vlastní obyčejnosti. To představuje informativní  tože zabraňuje vnímat informace jako hrany nebo hluky. Pro-
                  tvrzení, neboť nutí přehodnotit chápání pojmu zvyklost. Ta-  tože zvyklost zacloňuje vnímání, protože anestetizuje, je po-
                  kové tvrzení však v žádném případě neospravedlňuje ty, kteří  ciťována coby příjemná, útulná. Zvyklost dělá všechno hezky
                  vyhnanství způsobují, naopak ukazuje jejich vulgaritu: ti, které  klidným. Každé důvěrně známé prostředí je hezké a tato hez-
                  vyhnali, znamenali rušivý faktor a byli odstraněni proto, aby  kost je jedním ze zdrojů vlastenectví. (Které však zaměňuje
                  se prostředí stalo ještě obvyklejším než dříve. Na druhou stra-  hezkost s krásou.) Pokud se přikrývka zvyklosti odhrne, pak
                  nu ono tvrzení vyvolává otázku, zda vyhánějící neposkytli vy-  člověk začíná odhalovat. Všechno se pak stává nezvyklým,
                  hnancům službu proti záměru obou stran.        nestvůrným, v pravém slova smyslu „od-pudivým“. Pro po-
                    Říkám „vyhnanci“, nikoliv „uprchlíci“ nebo „emigranti“,  chopení se stačí podívat na vlastní ruku s jejími pohybujícími
                  abych zdůraznil dosah zde otvíraného problému. Nemám to-  se prsty z pohledu nějakého Marťana: chobotnicovitá obluda.
                  tiž na mysli pouze fenomény jako „boat people“, Palestinci  Staří Řekové nazývali odkrytí toho, co je zakryto, a-letheia,
                  nebo židovská emigrace z hitlerovské Evropy, ale také vy-  slovem, které my překládáme jako „pravda“.



                                                                                                            27
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10