Page 4 - analogon102
P. 4

an_102.qxp_02  29.04.2024  7:17  Stránka 3







                  mém, ale v tom, že nám umožňuje znovu prožít pocity slasti   – „Mýtus návratu, útěk kupředu, putování, znehybnění ča-
                  s ním spojené.“ (s. 96)                        su, přehrávání návratu jsou častým výrazem specifické nesná-
                    – „Slovo sehnsucht zdůrazňuje spjatost pojmu rodné země  ze, kterou pro subjekt v exilu představuje roztržení času
                  s postavou matky.“                             a prostoru.“ (s. 110)
                    – Nostalgie je pro exulanty specifická; nostalgická fáze,   – „Exulant není přítomen v prostoru, který obývá v realitě“
                  kterou procházejí, totiž „není ve většině případů ničím jiným  (s. 110), což je zakoušeno jako znamení nepřítomnosti.
                  než vynuceným přechodem vedoucím nejčastěji ke skuteč-  – Dochází k přerušení kontinuity; minulost a budoucnost
                  nému rozšíření psychického horizontu“. (s. 100) „Projevuje  se překrývají a splývají.
                  se tváří v tvář náhlému zániku všeho, co do té doby tvořilo   – Prostor exilu je zakoušen jako vězení: zbavení možnosti
                  každodenní reálnou kulisu a co bylo oporou důvěrně zná-  svobodného návratu…
                  mého.“ (s. 104)                                  – „Je-li subjektivní čas exilu nesen představou, která kom-
                                                                 binuje útěk a putování s ustálenou nehybností, může se pro-
                  Kapitola 8                                     stor exilu jevit jako průchod i jako slepá ulička.“ (s. 118)
                  – „Způsob truchlení v exilu se vyznačuje pomyslným přechá-
                  zením mezi dvěma prostory – tady/tam – a dvěma časy –
                  předtím/teď –, kde místo exulanta je vždy ‚jinde‘. Tato bo-          *
                  lestná psychická oscilace někdy ustrne v mytické představě
                  návratu.“ (s. 106)                             Už samo slovo exil svádí a ohromuje, uchvacuje. Je to jedno
                    – Je třeba rozlišovat mezi: projektem návratu (dobrovol-  z těch slov, která vyvolávají pozornost. Má to přinejmenším
                  ným, kalkulovaným, plánovaným) a „mýtem o návratu“ (ne-  jeden důvod. Exil je jednak označením dimenze podstatné
                  bo jeho inverzní formou, která vyjadřuje rozštěpení) (bez  pro symbolický život, která se nazývá odloučení, jednak his-
                  konkrétní přípravy) = „obranná konstrukce tváří v tvář ne-  torickým okamžikem více či méně intenzivně zakoušeným.
                  možnosti přijmout nevyhnutelnou realitu exilu“. (s. 107) Exu-  Musíme ovšem předem upozornit na obecný aspekt, jímž je
                  lant, jenž zamrzl v představě tohoto návratu, žije v trvalém  psychologické působení exilu na každého člověka, což by-
                  provizoriu: vše je přechodné. (Srov. obtíže při osvojování ja-  chom mohli nazvat, v návaznosti na terminologii R. Stitoua,
                  zyka, nové vztahy, ghettoizace…). „Aby minulost zůstala ne-  „univerzalitou exilu“. Odtud pak vyplývá, že jakási neporu-
                  dotčena, musí přítomnost zůstat nehybná.“ (s. 108) „V řadě  šená identita je jen krutou fantazií, a tvrzení, že existuje iden-
                  případů se mytický návrat odehrává v nekonečné sérii od-  tita, která by nikdy nemohla být zúrodněna exilem, je škod-
                  jezdů, ve vskutku bezhlavém spěchu při hledání nemožného  livé. Znepokojivý – a zároveň žádoucí – aspekt cizince je
                  jinde. Exulant nikdy nepřestává přicházet, usazovat se, ukot -  nepochybně metapsychickým a transsubjektivním konstruk-
                  vovat se.“ (s. 108)                            tem jiného řádu, neboť absence rozlišování, redukce stejného































                     Alfons Mucha, Poslední dny
                      Jana Amose Komenského
                  v Naardenu (Slovanská epopej),
                               1918, výřez



                                                                                                             3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9