Page 5 - Analogon 103
P. 5
an_103.qxp_02a 15.08.2024 15:58 Stránka 6
Paz * water writes always in *
Octavio
plural
1
Jsou-li dány:
1. Vodopád
2. Svítiplyn
Určíme podmínky pro okamžitý klidový
stav (nebo alegorický výjev) posloup-
nosti (množiny) různých skutečností,
které se zdají být zákonitě v interdepen-
dentním vztahu, abychom izolovali jed-
nak znak souslednosti, onen klidový
stav (schopný všech nesčetných vý-
středností), jednak výběr možností, kte-
ré díky těmto zákonům jsou a mohou
být.
Marcel Duchamp, Zelená krabice
1
Apollinairovi vděčíme za tři úsudky o Marcelu Duchampovi,
z nichž se všechny navzájem vylučují a zároveň jsou pravdivé.
V jednom z nich přisuzuje svému příteli poslání „obnovit pouto
mezi uměním a lidem“. V dalším konstatuje, že tento mladý
malíř (Duchampovi bylo v době, kdy psal Apollinaire onen text,
asi pětadvacet let) je jedním z mála umělců, kteří se nebojí „vý-
tky, že dělají ezoterickou, ne-li temnou malbu“. Třetí soud je
neméně příkrý a zřejmě neméně rozporuplný a protichůdný:
„Duchamp je jediný malíř moderní školy, který se dnes zabývá
2
aktem.“
První výrok, který působil překvapivě v době svého vyřčení, Marcel Duchamp, Nevěsta svlékaná svými mládenci dokonce (Velké
sklo), 1915–1923
už tuto kontroverzi dnes postrádá. S ready-mady kopnul do
„uměleckého objektu“ a místo něj postavil bezejmenný před- roveň populární i tradiční: apoteóza Nevěsty v okamžiku svlé-
mět, který patří všem a zároveň nikomu. Ačkoliv ready-mady kání.
úplně nepředstavují spojení umění a lidu, nesly v sobě subverzi Navzdory takovéto dvojí tváři na veřejnosti – grafickému
proti nadměrným menšinovým výsadám uměleckého vkusu. znázornění funkcí stroje a zobrazení erotického rituálu – je Vel-
Naproti tomu Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce ta- ké sklo utajeným dílem. Kompozice představuje projekci ob-
kové spojení, které Apollinaire prorokoval, skutečně přináší. jektu, který svými smysly nevnímáme; to, co vidíme – schéma-
A činí tak dvojím způsobem: nejen, že se Duchamp ujímá oči- ta, mechanismy, diagramy –, je pouze jedním z jeho projevů
vidně reklamní formy známých ilustrací z katalogů průmyslo- v mechanicko-ironickém módu. Obraz je hádankou a jako
vých strojů, ale také ji pojal jako monument, jehož téma je zá- u každé hádanky nad ním nemáme rozjímat, nýbrž jej máme
rozluštit. Vizuální stránka je pouze výchozím bodem. Navíc se
1 * voda se vždy píše v * množném čísle. Tato věta se objevuje v Du- zde vyskytuje ještě jeden prvek, který zásadně mění nezaujatý
champově prvním anglickém textu The (Ten), který napsal v New pohled na obraz a přetváří jej v jakousi vstupní zkoušku: há-
Yorku v roce 1915. Gramatický člen the byl systematicky nahrazován danku nám klade panna, která je zároveň strojem. Pokud vůbec
hvězdičkou.
stojí za to připomínat dávný tragický vztah mezi pannami a há-
2 Tyto tři citáty pocházejí z kapitoly o Duchampovi z knihy Les Pein-
tres cubistes: Méditations esthétiques vydané v Paříži roku 1913. dankami. Další podobnost mezi mýtem a obrazem: k tomu,
Přel. Jitka Hamzová. Pozn. překl. abychom se poprali s hádankou, máme, stejně jako hrdinové
6