Page 3 - Analogon 103
P. 3

an_103.qxp_01_otv  15.08.2024  15:56  Stránka 1

















































                  Max Schreck jako upír ve filmu F. W. Murnaua Nosferatu, symfonie strašidel, 1921

                                                              Jednoho večera se ve mně před usnutím vynořila dost bizarní vě-
                                                              ta, zřetelně artikulovaná, takže bylo nemožno změnit v ní jediné
                                                              slovo, ale odpoutaná nicméně od zvuku jakéhokoli hlasu – vyno-
                                                              řila se, aniž v sobě chovala jakoukoli stopu událostí, na nichž jsem
                                                              měl v té chvíli podle svědectví svého vědomí nějakou účast; věta,
                                                              která mi připadala neodbytně naléhavá, věta, troufnu si říci, která
                                                              tloukla na okno. V rychlosti jsem ji zaznamenal a už jsem byl při-
                                                              praven dál se s ní nezdržovat, když tu mě zaujala její organická
                                                              povaha. Ta věta mě popravdě překvapovala; bohužel jsem ji ne-
                                                              podržel v paměti až do dnešního dne, bylo to něco jako: „Je tu
                                                              člověk rozťatý oknem vedví“, ale nepřipouštěla žádnou dvojznač-
                                                              nost, protože byla provázena slabou vizuální představou kráčejí-
                                                              cího člověka, který je rozříznut v půli své výšky oknem kolmým
                                                              k ose jeho těla. Nepochybně šlo o pouhé překlopení, díky němuž
                                                              nějaký člověk, vyklánějící se z okna, zaujal v prostoru vzpřímenou
                                                              polohu. Ale protože to okno sledovalo mužovo přemístění, uvě-
                                                              domil jsem si, že tu mám co dělat s obrazem dost vzácného typu,
                                                              a brzy jsem nemyslel na nic jiného, než abych jej včlenil do svého
                                                              konstrukčního materiálu. Ostatně jakmile jen jsem mu projevil
                                                              tuto důvěru, ustoupil skoro nepřerušovanému sledu vět, které mě
                                                              nepřekvapily o nic méně a zanechaly ve mně dojem takové ne-
                                                              zdůvodněnosti, že vláda, kterou jsem do té doby měl nad sebou
                                                              samým, mi začala připadat iluzorní…
                                                                                 André Breton, Manifest surrealismu, 1924
                  André Breton, Očarovaná studna, 1931



                                                                                                             1
   1   2   3   4   5   6   7   8