Page 15 - Analogon 103
P. 15

an_103.qxp_10  15.08.2024  16:00  Stránka 48







                   Dvorský Mýtus světla (a dveří)
                  Stanislav


                                (fragmenty)








                                                                                                  Toyen,
                  Rostlina – upomínající na fotosyntézu, základní metabolismus,                   Mýtus světla, 1946
                  podmiňující život na zemi: proměňující světlo v potravu (!).                    (obraz B)

                                       ***
                  V mytologii je obecně světlo definováno svým protikladem
                  k temnotám: jako zápas dne a noci, střídání Slunce a Luny –
                  nebo jako zápas principu dobra a principu zla, ducha a hmoty
                  v manicheismu. Ale zvláštní formě polarity světlo-temnoty,
                  tzn. hře světla a stínu, jak se s ní setkáváme na našem obraze,
                  neodpovídá nic tak krásnou a pravdivou formulí, jako je ta,
                  kterou vyslovil Baudelaire: „Žena je bytost, která vrhá na naše
                  sny největší stín i největší světlo.“

                                       ***
                  Dovedu si představit, jak by Baudelaire dovedl mezi svými
                  Malými básněmi v próze věnovat jednu „mýtu dveří“, kdyby
                  se mu bylo zrovna přihodilo přistihnout některé z těch ne-
                  sčetných dveří při divadle, které by se před nimi (nebo za ni-
                  mi) odehrálo a jemuž by tvořily neodmyslitelnou kulisu. Ne-
                  troufám si napodobovat jej nebo doplňovat v této invenci:
                  co chci zjistit, je „událost“ jiného, „filosofičtějšího“ řádu (a ni-
                  koliv básnického). Ostatně, zajímá mne upřímně řečeno dru-
                  há možnost: že se „něco děje“ za dveřmi, něco, co nemohu
                  vidět a co mi přesto není tak výhradně nepřístupné, přinej-
                  menším určitým možnostem spekulativního poznání.
                    A ještě mohu předeslat jednu věc: že v tomto případě jsou
                  dveře jenom záminkou, kdežto podstatné na nich je pouze
                  toto: zabraňují mi dozvědět se, co se děje za nimi, jsou zpřed-
                  mětněním nemožnosti vidět, ani ne tak pro slepotu (o té ne-  že“. Název obrazu Mýtus světla – ačkoliv je primárně vyvolán
                  může být řeč), nýbrž pro NEPRŮHLEDNOST – ale to vše jen za  hrou světla a stínu – naznačuje, že i nemožnosti zpředmět-
                  podmínky, že jsou zavřené. Představa „otevřených dveří“ je  něné dveřmi je nutno dát jiný než antropologický smysl: ne-
                  naopak spojena s otevřenou možností.           můžeme mluvit o neprůhlednosti, nýbrž o neprůsvitnosti.
                    Tato dialektika  možnosti a  nemožnosti byla fantasticky   Nyní, když jsem naznačil možnosti, hru významů, vystavě-
                  zpředmětněna Duchampem v jeho systému dveří…   nou na předpokladu „spektáklu“ přede dveřmi, musím se do-
                    Ale vrátím se ke svému východisku, totiž k Mýtu světla –  tknout i druhé možnosti: totiž průsvitnosti dveří a toho, že
                  čímž mám na mysli jeden obraz od Toyen (viz), kde právě  vše se odehrává za dveřmi.
                  dveře fungují v úloze kulisy, jakéhosi pozadí enigmatického
                  divadla, jehož hlavními postavami jsou „stíny“ (vržené na plo-      ***
                  chu dveří), jednak dvou rukou, tvořících psí hlavu, jednak po-  Objektivní náhoda, definovaná jako „setkání vnější kauzality
                  stavy (patrně mužské), jež je mimo rámec obrazu – a koneč-  s vnitřní finalitou“, je u Bretona navrácena svému původnímu
                  ně podivným trsem trávy i s kořínky, „visícím“ právě uprostřed  určení, o němž etymologie svědčí, že bylo původně spojeno
                  plátna tak „šťastně“, že se zdá, jako by jej držel v rukou právě  s představou dotknutí, dotyku, toho, co se setkává.
                  (mužský) stín; hádanka sama naznačuje jistý děj: přinejmenším   Tato náhoda sehrála také svou zcela rozhodující roli při tom,
                  je totiž zřejmé, že stínový pes štěká na trs trávy „v rukou mu-  když jsem jednoho dne při zcela namátkovém listování jakousi



                  48
   10   11   12   13   14   15   16   17