Page 15 - analogon102
P. 15

an_102.qxp_20  29.04.2024  18:45  Stránka 93






                  Švankmajer Jak jsem točil filmy
                            Jan

                                    za „totáče“ (I)











                  Při diskusích po promítnutí mých
                  starších krátkých filmů na filmo-
                  vých festivalech se mne diváci
                  často ptají, jak bylo možné v to-
                  talitním Československu tyto fil-
                  my vůbec natočit. Jejich zkuše-
                  nost s  „totalitou“ se obyčejně
                  odvíjí od četby románu Geor-
                  gese Orwella 1984. Realita ale
                  přeci jen byla poněkud jiná. Ar-
                  gumentuji především tím, že
                  v tehdejším Československu šlo
                  o „poruchový“ systém, a to ne-
                  jen ekonomicky. Na rozdíl od
                  zmíněného Orwellova románu
                  zde „poruchovost“ paradoxně
                  zasahovala i do provozu repre-
                  se  – někdy represe fungovala
                  a striktně se prosazovala, jindy
                  věci prostě „záhadně“ prošly. Je
                  třeba si uvědomit, že moje filmy
                  vznikaly po relativně dlouhé ča-
                                            Emil Radok, Johanes Doktor Faust, 1958
                  sové období dvaceti pěti let. Za
                  tu dobu se Československem
                  přehnalo několik „uvolňujících“, ale i „utužujících“ vln. Měl  obyčejně s odporem, byť většinou „lehce“ tolerovaným. Byl
                  jsem to štěstí, že jsem se k filmu dostal v polovině šedesátých  jsem totiž vnímán jako „talentovaný“ student a moje „avant-
                  let, kdy se už zvolna připravovalo Pražské jaro, cenzura začala  gardní výstřednosti“ byly brány jako mladistvá nerozvážnost,
                  být benevolentnější a „socialistický realismus“ přestával být  ze které časem vyrostu a zařadím se. V tom jsem své profe-
                  striktně vyžadovanou doktrínou. Zasáhla mne však také vlna  sory hanebně zklamal.
                  „utužující“, k níž došlo po okupaci Československa v srpnu   Moje rozčarování divadlem přišlo až později, po zkušenos-
                  1968 a která vyryla do mé filmografie téměř sedmiletou bráz-  tech s Divadlem masek, které jsem založil v divadle Semafor
                  du nuceného odmlčení.                          jako jednu ze sedmi tam avizovaných malých divadelních fo-
                    Já jsem ovšem zpočátku film ani točit nechtěl. Ještě na lout-  rem. Naše první představení neslo název Škrobené hlavy (což
                  kářské katedře divadelní fakulty jsem byl zapáleným obháj-  byla narážka na škrob, kterým jsme kašírovali divadelní mas-
                  cem divadla proti „pohyblivým obrázkům“. Vzýval jsem Me-  ky). Bylo to pásmo tří aktovek: Mahenových Ztroskotanců
                  jercholda, Tairova, Schlemmera, Honzla a  vůbec celou  v manéži, Nezvalova libreta Příběh obyčejného vojáka a mojí
                  divadelní avantgardu. Film byl pro mne příliš „realistický“, a až  etudy o souboji dvou hráčů šachů o královnu. V představení
                  na světlé výjimky, jaké představovaly filmy Andaluský pes či  jsme kombinovali herce v celohlavových maskách, černé a lu-
                  Zlatý věk (nic jiného jsem v té době z filmové avantgardy ani  miniscenční divadlo. V té době už v Semaforu pomalu začínal
                  neznal), málo imaginativní. Divadlo mělo po mém soudu vět-  dominovat žánr hudebního divadla Suchého a Šlitra a původ-
                  ší návaznost na moderní poesii a malířství. Tyto mé lásky  ní projekt (Se-Ma-For = Sedm Malých Forem) byl potichu
                  ovšem v padesátých letech, kdy jsem studoval, stály zcela mi-  opouštěn. Diváci se totiž začali bouřit proti mým pokusům
                  mo studijní osnovy. A i když jsem je ve svých školních pracích  navazovat na meziválečnou avantgardu – prostě to nešlo do-
                  tvrdohlavě citoval a jejich postupy prosazoval, setkávaly se  hromady a moje inscenace „kazily“ pověst Semaforu. Diváci



                                                                                                            93
   10   11   12   13   14   15