Fázované iluse
(...)Věřili bychom, že jsme přítomni dovednému kousku kouzelníka, tím víc vzrušujícímu, tím víc úspěšnému, že eskamotér ani neráčí schovávat své triky před přítomnými. Má příliš humoru, aby skrýval svou hru a jestliže vytahuje králíka z klobouku, netají se tím, že ho tam napřed vstrčil.
(...) Obraz, který si vybírá k interpretaci, je víc než původním obrazem ozvěnou, řekli bychom předjímanou, obrazu o němž již sní, aniž by o něm něco věděl. Odhalování jednoho je tedy obsaženo v zatmívání druhého.
(...)
Je z těch malířů, kteří se nerozpakují rozložit do následných fází pohyb, jenž básníci, co se jich týče, stále chtěli vklínit do sebe. Důvody jedněch i druhých jsou totiž odlišné, protože malíři, abychom si vypůjčili z filmové terminologie, dávají obyčejně přednost „prolínání“ tam, kde si básníci vybírají pro své obrazy střihovou montáž. „Tvé hrdlo…krásná skříň“.(...)
Rád vychází z dokumentárních snímků, které si vybírá mezi nejméně nápadnými jaké je možno nalézt. Vybledlý otisk závěsného mostu, reklama na jakousi značku spodního prádla nebo nějakou leteckou společnost, to vše jsou pro něho pouze věštecké koule z nichž luští, cítíc se být sám v nich obsažen, hrozivé pohromy za jejichž ochrany se plísně pradávné jeskyně, naprogramované na počítacím stroji, páří s tanky praktické nutnosti na cestách klamného zdání, po nichž rakety Saturn vodí svoji zneklidňující pohlavní dospělost, oči naplněné trubci slz, které běhají jako ohnivé myši v krunýři nicoty.
Jean-Louis Bédouin Fragment 1971 Viz též text Vratislava Effenbergera Útvarnost iluzivních záměn.